Onsdag 2a Februari

God kväll :)

Det vart ett sent inlägg här ikväll också :) Men förmodligen inte riktigt lika långt som igår då! Ska berätta lite om vad min dag har bestått av och vad jag har gjort idag! Bästa mamma kom idag också, innan klockan 8! och då hade jag redan varit uppe och dammsugit och grejjat och gjort "fint" :) Men då käka vi frukost iallafal, och kolla klart på vakna med the voice. Efter det tog vi på oss träningskläder och gick ut på en långpromenad i VÅRsolen som de kändes som idag! gud så skönt det var.. de tog 2 timmar. Gick min gamla runda som jag alltid brukar gå annars, men har inte gått där på ett tag nu eftersom det har vart vinter, så har jag hållt mig på gymmet istället :) Men gud vad det var halt på vissa ställen, höll på att ramla flera gånger, inte bra! Men jag ramlade aldrig som tur var hihi.


Underbart väder.


Våra supersnygga skuggor!

Efter den rundan gick vi hem och hämta plånbok och åkte och handla mer baknings-ingredienser och satte igång och bakade ännu mera piroger idag! haha :) Det är ju så gott, och roligt att göra dom :) Det går att frysa in dom med eller vad man nu vill!

Jag tänkte iallafall vara snäll nu och dela med mig av bilder på när man gör dessa, + recept för er som vill ha? Jag lovar, dom är supergoda. Kanske inte jättefina och proffsiga, men gooooda! Så här kommer lite bilder:


mini calzone+hawaii piroger

Ingredienser:
1 pkt jäst (för osöta degar)
ca 500g strimlad skinka
Färsk eller konserverad annanas (ca 3 burkar färdigskivade är lagom)
Tomatpuré/chilisås/tomatsås
ca 500g riven ost (helst mycket)
ca 1 liter mjöl (ta lite i taget och se efter, så de inte blir för mycket)
50g smör/margarin
3 dl mjölk
Salt

Pensling:
1 ägg
1 skvätt mjölk
Oregano



DEGEN:
 1.
Smält smöret, häll i mjölken, smula jästen i en bunke och häll över smöret & mjölken när den är fingervarm (38grader) Blanda sedan i mjölet + en nypa salt. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 30 min under bakduk!

2. Dela degen i 2 st lika delar. Kavla ut den ena halvan till ca ½ cm tjock.

3.
Ta t.ex en skål, eller något annat du har hemma. Med en rund och lagom stor storlek på, och gör så många runda plattor de får plats av degen. Gör om samma sak tills degen tar slut.

4. Ta fram all fyllning du vill ha till. Ha allt på samma ställe så du inte missar något!



FYLLNING:
1. Sätt ugnen på 250 grader! Lägg degplattorna på en ungsform, på bakplåtspapper. Så många det får plats (ca 6-8 st på varje) på med tomatsås/tomatpuré/chilisåsen i botten och bred ut i mitten.

2. Lägg på strimlad skinka i den mängd du själv önskar.

3. Lägg på annanas bitar, i den mängd du själv önskar.

4. Och samma sak här, men på med massor av ost!


SÄTTA IHOP/TILLAGA:
1.
Vik bara över ena kanten, till den andra. Ta en gaffel och tryck ihop kanten.

2. Blanda ett helt ägg + en skvätt mjölk i en skål. Pensla överallt på pirogerna.

3. Strö på riven ost + oregano.

4. In i ugnen, tills du tycker att de har fått sig en lagom färg!

Låt de svalna under en bakduk.
Nu är det färdigt att mumsa i dig!

Nu var detta bara ett enda exempel på hur man kan göra. Det finns tusen olika sätt du kan välja att göra dina piroger. Välj och vraka fyllning som du själv gillar! Exprimentera lite...

HOPPAS DET SMAKAR!


Ha en bra kväll! För det ska jag, nu ska jag kolla på Irene Huss!
PUSS & KRAM!


Kommentarer
Postat av: mamma
2011-02-03 @ 09:50:35

Du kan få till det du,min underbara Emma.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!